Basisonderwijs

Stichting Mtangani > Projecten > Basisonderwijs

Het Doel

Het Keniaanse onderwijs is sinds 2004 door de overheid verplicht gesteld en is in principe gratis. In de praktijk is het zo dat de ouders moeten betalen voor het schooluniform en de boeken. Dit bedrag is voor veel ouders te hoog, waardoor hun kinderen niet naar school kunnen. Daarnaast zijn de overheidsscholen in Kenia overvol met klassen tot wel 80 leerlingen. De kwaliteit van het onderwijs staat hierdoor onder druk.

In Mtangani hebben sommige kinderen de mogelijkheid om naar deze overheidsscholen te gaan. Veel ouders kunnen dit helaas niet voor (al) hun kinderen betalen. Onze basisschool in Mtangani geeft deze kinderen nu gratis en goed onderwijs.

Onze basisschool heet Tuko Pamoja Junior School. Tuko Pamoja betekent: ‘we doen het samen’. Een passende naam voor onze basisschool.

De Uitvoering

Eind 2015 hadden we nog maar twee groepen. De leerlingen kregen tot die tijd les in de school voor de volwassenen. Ons plan was om een hele school te realiseren en de kinderen met behulp van sponsors naar school te laten gaan.

Het gehele jaar 2016 heeft in het teken gestaan van plannen bedenken, het sponsorproject opzetten, sponsors zoeken en de financiële middelen voor de bouw te vinden. Dat verliep allemaal zo voorspoedig dat we binnen een jaar een volledige basisschool hebben kunnen bouwen, te weten: acht lokalen, een kantoor, vier kleuterlokalen en uitbreiding van de toiletgebouwen.

In januari 2016 zijn we het schooljaar gestart met 154 kinderen op hun nieuwe school. Een jaar later, januari 2017, waren we in staat om 307 kinderen goed onderwijs te geven. In januari 2018 zijn we gestart met 384 leerlingen.

Om het project zelfvoorzienend te maken hebben we een sponsorproject opgezet. Met een bedrag van 5 euro per kind per maand zijn de kosten gewaarborgd van:
• het salaris van de leraar;
• de schoolboeken en ander lesmateriaal;
• het schooluniform;
• een lunch.

Het Resultaat

• Sinds maart 2017 is de school officieel geregistreerd door de Keniaanse overheid.
• De leerlingen worden door meer dan 200 individuele sponsors ondersteund, waaronder ook drie bedrijven die een hele klas sponsoren.
• Kinderen komen dagelijks naar school, ouders zijn zeer betrokken en er is een actieve ouderraad.
• De school is een groot succes en staat zeer goed bekend in de regio. We werken op dit moment zelfs met wachtlijsten.

Andere Projecten

Middelbaar Onderwijs

We willen de kinderen de mogelijkheid geven door te stromen naar goed middelbaar onderwijs.

Volwassen Onderwijs

Ongeveer 70% van de inwoners (vooral de vrouwen) is analfabeet en hebben behoefte aan onderwijs.

Brillen project

Er was een grote behoefte aan brillen en zonnebrillen. De zon veroorzaakt ook oogproblemen zoals staar.

Microkrediet Project

Vrouwen in Mtangani helpen zich een inkomen te verschaffen en hun levensstandaard te verhogen.

Noodfonds

Noodfonds om medicijnen, operaties, ziekenhuisopnames en meer te kunnen betalen voor de inwoners.

Solarlampen Project

Door in Nederland geld in te zamelen voor solarlampen konden we veel gezinnen blij maken met een lamp.