Basisonderwijs

Stichting Mtangani > Projecten > Basisonderwijs

Het Doel

Het Keniaanse onderwijs is sinds 2004 door de overheid verplicht gesteld en is in principe gratis. In de praktijk is het zo dat de ouders moeten betalen voor het schooluniform en de boeken. Dit bedrag is voor veel ouders te hoog, waardoor hun kinderen niet naar school kunnen. Daarnaast zijn de overheidsscholen in Kenia overvol met klassen tot wel 80 leerlingen. De kwaliteit van het onderwijs staat hierdoor onder druk.

In Mtangani hebben sommige kinderen de mogelijkheid om naar deze overheidsscholen te gaan. Veel ouders kunnen dit helaas niet voor (al) hun kinderen betalen. Onze basisschool in Mtangani geeft deze kinderen nu gratis en goed onderwijs.

Onze basisschool heet Tuko Pamoja Junior School. Tuko Pamoja betekent: ‘we doen het samen’. Een passende naam voor onze basisschool.

De Uitvoering

Eind 2015 hadden we nog maar twee groepen. De leerlingen kregen tot die tijd les in de school voor de volwassenen. Ons plan was om een hele school te realiseren en de kinderen met behulp van sponsors naar school te laten gaan.

Het gehele jaar 2016 heeft in het teken gestaan van plannen bedenken, het sponsorproject opzetten, sponsors zoeken en de financiële middelen voor de bouw te vinden. Dat verliep allemaal zo voorspoedig dat we binnen een jaar een volledige basisschool hebben kunnen bouwen, te weten: acht lokalen, een kantoor, vier kleuterlokalen en uitbreiding van de toiletgebouwen.

In januari 2015 zijn we gestart met 60 kinderen. Vijf jaar later, januari 2020, zijn we in staat om 400 kinderen goed onderwijs te bieden.

Om het project zelfvoorzienend te maken hebben we een sponsorproject opgezet. Met een bedrag van 8 euro per kind per maand zijn de kosten gedekt van:

• de salarissen van de leraren en secretaresse;
  • een maaltijd voordat ze weer naar huis gaan;
  • bijscholing leerkrachten om het niveau van het onderwijs te verhogen;
  • salaris personeel voor het bereiden van de lunch voor de kinderen;
  • kosten op het gebied van onderhoud;
  • maandverband voor de meisjes in de bovenbouw om lesuitval te voorkomen;
  • opstarten praktijkonderwijs (naaiatelier en bouwlokaal) volgend jaar.

Het Resultaat

• Sinds maart 2017 is de school officieel geregistreerd door de Keniaanse overheid.
  • Sinds september 2019 hebben we de school overgedragen aan de overheid, hierdoor worden diverse kosten niet meer door ons betaald en kunnen we investeren in het praktijkonderwijs.
  • De leerlingen worden door meer dan 240 individuele sponsors ondersteund, waaronder ook drie bedrijven die een hele klas sponsoren.
  • Kinderen komen dagelijks naar school, ouders zijn zeer betrokken en er is een actieve ouderraad.
  • De school is een groot succes en staat zeer goed bekend in de regio. We werken op dit moment zelfs met wachtlijsten.

Andere Projecten

Middelbaar Onderwijs

We willen de kinderen de mogelijkheid geven door te stromen naar goed middelbaar onderwijs.

Volwassen Onderwijs

Ongeveer 70% van de inwoners (vooral de vrouwen) is analfabeet en hebben behoefte aan onderwijs.

Brillen project

Er was een grote behoefte aan brillen en zonnebrillen. De zon veroorzaakt ook oogproblemen zoals staar.

Microkrediet Project

Vrouwen in Mtangani helpen zich een inkomen te verschaffen en hun levensstandaard te verhogen.

Noodfonds

Noodfonds om medicijnen, operaties, ziekenhuisopnames en meer te kunnen betalen voor de inwoners.

Solarlampen Project

Door in Nederland geld in te zamelen voor solarlampen konden we veel gezinnen blij maken met een lamp.