Hoofdprijs in de VOOR-verkiezing!

Stichting Mtangani > Mtangani Nieuws > Hoofdprijs in de VOOR-verkiezing!

Hoofdprijs in de VOOR-verkiezing!

Ongelooflijk blij en trots dat we de hoofdprijs hebben gewonnen! 48.000 euro!!😍😍😍
We gaan bouwen! Dank aan iedereen die heeft gestemd en aan Stephan en Bart …degene die deze presentatie hebben gedaan. Trots op ons allemaal Hieronder de toelichting van VOOR.

“Op donderdag 14 juni jl. won stichting Mtangani de VOORbeeld-verkiezing 2018. Zij ontvangen van stichting VOOR € 48.076,- om hun project te realiseren: de start van middelbare school in Kenia in een omgeving waar nu alleen nog een lagere school staat. De middelbare school betekent veel voor de kans op werk en toekomst voor de lokale kinderen.

Lastige keuze

Bij de feestelijke finale bij Down Under in Nieuwegein presenteerden de drie genomineerden op indringende wijze hun project aan de jury en de aanwezige gasten. Na afloop maakte de jury (Tanja Jess, Anousha Nzume, Marith Volp, Omar Munie en Robbert Huijsman) de einduitslag bekend. Zij gaven aan evenals in voorgaande edities voor een moeilijke keuze te hebben gestaan: er waren drie projecten die alle drie hun kwaliteiten hebben en steun verdienen. Wel prettig was dat ze niemand met lege handen naar huis hoefden te sturen, maar ze moesten een keuze maken voor de nr. 1, 2 en 3, waarvoor respectievelijk tweederde en een derde van het totaalbedrag van € 72.114,- klaar lag. Voor de nr. 3 was er expertise en ondersteuning vanuit het netwerk van VOOR.

Opdracht voor de winnaar

Uiteindelijk besloot de jury na rijp beraad tot hun eindoordeel, waarbij ze zorgvuldig alle projecten een goede stap vooruit te helpen. Het project van de stichting Mtangani had de kenmerken om als winnaar uit de bus te komen: community based, duidelijk afgerond, duurzaam, op ook termijn onderhoudbaar de lokale gemeenschap en met een duidelijke impact. Met de hoofdprijs in de VOORbeeld-verkiezing kan de middelbare school gebouwd en ingericht worden en van start gaan, wat de kans op werk en een toekomst voor de kinderen aanmerkelijk vergroot. De winnaars kregen wel een duidelijke opdracht mee van de jury: zorg dat dit middelbareschoolproject een VOORbeeld wordt voor de autoriteiten en educational officers, zodat er vanuit de overheid meer scholen op andere locaties geïnitieerd worden.

Community based

‘Ik vind het geweldig wat VOOR doet met deze prijs. Ik ben eigenlijk nog sprakeloos’, zegt Stephan Adriani van de winnende stichting Mtangani. ‘Ons project is community based, zoals de jury ook al zei. Dat is de kracht van het project. Het gaat om een middelbare school, maar we helpen eigenlijk een community opbouwen. Dat maakt zoveel energie los bij de mensen zelf, ze gaan meedoen, nemen hun verantwoordelijkheid, voelen steun en gaan erin geloven. Daar ben ik heel erg VOOR.’”

Ons team van supporters tijdens de VOOR verkiezing.