1e dag shoppen voor onze studenten

Stichting Mtangani > Mtangani Nieuws > 1e dag shoppen voor onze studenten

1e dag shoppen voor onze studenten

Wat een chaotische weken zijn dit zeg…Ook voor onze leerlingen die op 2 mei aan hun vervolgopleiding beginnen.
Het gaat in Kenia als volgt. Na je eindtoets geeft de overheid je een schoolkeuze, de kids met de hoogste scores gaan naar de betere scholen (lees: vaak veel verder weg) Maar wat doe je als een meisje van 15 jaar het advies krijgt naar een school 950 km verderop te gaan?
Zo waren er nog een paar onhandige keuzes, wat dan volgt is een race tegen de klok om te kijken of je de leerling op een andere school kan laten inschrijven. Dat kan….mits je ervoor betaalt…graag 100 euro per leerling.
Dat hebben we gedaan, omdat de reiskosten anders ook de pan uit zouden rijzen.
Dan formulier ophalen met de schoolfees, dan begint het rekenwerk voor ons. Hoeveel kinderen kunnen we naar school laten gaan van wat er nu in het studiefonds zit. In totaal hebben we geld voor 11 kinderen, dan kijken wat elke leerling moet aanschaffen….en shoppen maar!!! Als kinderen in een snoepwinkel. Zo gaaf om te zien. Zonder dit studiefonds zouden ze vanaf 2 mei thuis zijn en blijven. Nu kunnen ze zorgeloos hun vleugels uit slaan en zich verder ontwikkelen.
Maar we zijn ook behoorlijk geschrokken wat al die schoolspullen kosten. Ook daar stijgen de prijzen…🙁
Wil je daaraan bijdragen? Alles is meer dan welkom op rekening NL26ABNA 0887.1599.58 t.n.v. Stichting Mtangani o.v.v. studiefonds.