Grote stappen gemaakt

Stichting Mtangani > 5 euro sponsporproject > Grote stappen gemaakt

Grote stappen gemaakt

We zijn weer thuis van een zeer enerverende reis met interessante ontwikkelingen.
Ik ging naar Mtangani met een ietwat bezwaard gevoel. Het was mogelijk om de basisschool te bouwen met hulp van iemand hier in Nederland. Maar dat is maar een gebouw, om alles goed te kunnen laten draaien hebben we geld nodig voor salarissen van leerkrachten, boeken, schooluniformen etc. En daar zag ik geen oplossing voor.
Maar wat kan het verhelderend werken als je iemand meeneemt die met een frisse blik naar de situatie kan kijken, in dit geval mijn zus. Nadat ik weer voelde hoe zeer men naar school wil (het eerste jaar was afgerond, hoe nu verder?)
Door die vragende blik van iedereen, voelde ik me meer bezwaard dan ooit. Dit mocht niet stoppen wat we net in gang hadden gezet! De volgende ochtend kreeg mijn zus een alles veranderend idee. Wat als we nu een 5 euro sponsor project gaan opzetten?
Het plan hebben we nu uitgewerkt en we zijn erg enthousiast hierover.

De situatie nu:
• 50 kinderen in de leeftijd van 3 tot 6 jaar zitten in 3 nursery klassen gerund door 2 juffen. Ze leren daar al wat lezen en schrijven en zelfs al wat Engels.
• 30 kinderen in groep 1 van de basisschool is nu klaar met het eerste jaar en wil dolgraag door naar groep 2

Dit betekent dat er een leerkracht bij moet komen per 5 januari als het nieuwe schooljaar start en dat de school even in tweeën gedeeld wordt zodat ook de nieuwe groep 1 kan instromen vanuit de nursery.

Het plan:
• We gaan sponsors zoeken die met 5,- euro per maand een kind willen sponsoren om naar school te kunnen. Met 30 kinderen in een klas kom je maandelijks op 150,- euro per klas. Het salaris van de leraar is 95,- euro per maand. Dus maandelijks houden we 55,- euro over per klas om het schooluniform te betalen, boeken aan te schaffen en/of ander lesmateriaal, het kind (en mede het gezin) een solarlamp te geven zodat ze ‘s avonds hun huiswerk kunnen maken. Ook eventueel onderhoud aan de school kan hiervan makkelijk gedaan worden.
• De sponsor kan op de website straks alle informatie vinden en een kind kiezen om te sponsoren en zich direct aanmelden.
• De sponsor zal 4 keer per jaar bericht ontvangen van hun kind.
* Bij start in januari – foto’s van het kind en klassenfoto
* Maart: Filmpje groepsactiviteit of de reactie van de ouders van het kind.
* Juli: Verhaal van leerkracht
* Nov: Rapportcijfers
• Ouders van kinderen betalen een kleine bijdrage omdat het belangrijk voor hen is dat dingen niet gratis zijn. Waar men iets voor betaald is van grotere waarde.
• Voor het komend schooljaar vanaf januari as. hebben we dus ongeveer 60 sponsors a 5,- euro nodig, wij denken dat dit kan lukken als we de enthousiaste reacties zo een beetje peilen.
• De bouw van de school zelf staat dus los van deze manier van sponsoring.

Mochten we meer sponsors krijgen dan dat we nu kinderen hebben, dan vragen we of we je opnieuw mogen benaderen als we een nieuwe sponsor(s) nodig hebben. Maar als men aangeeft toch al te willen doneren, kan dit natuurlijk altijd en zal elke cent op de juiste plaats terecht komen, want we streven naar hoge mate van transparantie. Op deze manier kunnen we het komende jaar met een gerust hart ingaan. Ondertussen gaan we een volledige basisschool bouwen, zodat we vanaf januari 2016 3 nurseryklassen, 8 basisschoolklassen en een lerarenkamer hebben. De klassen in de bovenbouw kunnen makkelijk gevuld worden met kinderen uit Mtangani die nu naar een overheidsschool in Malindi gaan. De klassen zijn daar overvol, vaak wel 80 kinderen in een klas, wat het onderwijs uiteraard niet ten goede komt.
Het uiteindelijke doel zal dus zijn om in januari 2016 330 kinderen (240 basisschoolleerlingen en 90 kinderen op de nursery) onderwijs en een toekomst te kunnen bieden.
Een toiletgebouw met wateraansluiting is al eerder op die locatie door ons gerealiseerd.

Eerste stappen:
• De website zal gemaakt en gesponsord worden door Jean-Paul Hemelaar die met zijn bedrijf Taivas Webconsulting ons wil helpen.      Heel erg blij mee!
• Er komt een ander rekeningnummer omdat het een apart project betreft.
• Mijn zus, Ingrid Venhuizen, zal met me samenwerken achter de schermen.

Verder kan ik melden dat het erg goed gaat met het jonge moedertje Kadzo met haar zoontje Fabian die nu bijna 7 maanden oud is. Normaal wordt na een maand een soort ceremonie gehouden om de baby in de familie welkom te heten. Ze hadden dit feest uitgesteld totdat wij erbij konden zijn, om op die manier te bedanken voor onze hulp. Dank aan de drie Nederlandse sponsors die haar en haar zoon gered hebben.

Ook het solarlampjes project is een enorm succes en nog steeds kunnen we meer lampjes gebruiken, voor maar 10 euro hebben we ze nu gezien in de winkels. Overal zagen we tijdens onze rondgang door Mtangani de rode lampjes in de zon staan zichzelf op te laden voor de komende avond.

Ik kijk terug op een zeer goede reis met zoveel inspiratie om verder te gaan en meer te kunnen betekenen voor hen. Het balletje kan raar rollen….
Ik ga door, maar met een maatje erbij aan boord!

Fijne feestdagen en een heel gelukkig 2015