Sponsorproject

Stichting Mtangani > Sponsorproject

Sponsorproject

Het Keniaanse onderwijs is sinds 2004 door de overheid verplicht gesteld en is in principe gratis. In de praktijk is het zo dat de ouders moeten betalen voor het schooluniform en de boeken. Dit bedrag is voor veel ouders te hoog, waardoor hun kinderen niet naar school kunnen. Daarnaast zijn de overheidsscholen in Kenia overvol met klassen tot wel 80 leerlingen. De kwaliteit van het onderwijs staat hierdoor onder druk.

In Mtangani hebben sommige kinderen de mogelijkheid om naar deze overheidsscholen te gaan. Veel ouders kunnen dit helaas niet voor (al) hun kinderen betalen. Onze basisschool in Mtangani geeft deze kinderen nu goed onderwijs.

Hoe ver zijn we nu?

Eind 2015 zijn we gestart twee groepen. De leerlingen kregen tot die tijd les in de school voor de volwassenen. Ons plan was om een hele school te realiseren en de kinderen met behulp van sponsors naar school te laten gaan.

Het gehele jaar 2016 heeft in het teken gestaan van plannen bedenken, het sponsorproject opzetten, sponsors zoeken en de financiële middelen voor de bouw te vinden. Dat verliep allemaal zo voorspoedig dat we binnen een jaar een volledige basisschool hebben kunnen bouwen, te weten: acht lokalen, een kantoor, vier kleuterlokalen en uitbreiding van de toiletgebouwen.

In januari 2015 zijn we gestart met 60 kinderen. Vijf jaar later, januari 2020, waren we in staat om 400 kinderen goed onderwijs te bieden.

Omdat we duurzaamheid en zelfstandigheid hoog in het vaandel hebben staan, was ons plan om in 2020 de school over te dragen aan de overheid en er een publieke school van te maken. Op deze manier zouden we langzaam uit het project stappen en zou de school kunnen draaien op steun van de overheid en ouders. Daarmee gaf het ons de mogelijkheid om ons te gaan focussen op een nieuw project.

Toch heeft alles een andere wending genomen toen bleek dat we vanuit de overheid een zeer incapabele directrice kregen toegewezen. Al zeer snel hadden de ouders en wij door dat dit op vele vlakken niet goed ging. Binnen twee maanden na haar aanstelling hebben we besloten een nieuwe school te bouwen en vooral onze leerlingen die al 4 jaar bij ons naar school gingen weer een plaats te kunnen geven. De oude school staat nu onder toezicht van de inspectie. We verwachten dat ook deze school straks met een nieuwe directeur weer goed kan draaien. Maar dan zelfstandig, zonder onze steun.

We konden gelukkig een doorstart maken en hebben in korte tijd een nieuwe school kunnen bouwen. Deze school houden we nu in eigen handen, waardoor we het beleid in grote mate zelf kunnen bepalen.

En toen kwam de Covid-19 uitbraak…en in heel Kenia moesten de scholen gesloten blijven tot januari 2021. Op de nieuwe school kunnen we 300 leerlingen inschrijven, iets minder dan gewenst, maar op deze manier voldoen we aan de coronaregels.

Om het project goed te kunnen draaien hebben we een sponsorproject opgezet. Met een bedrag van 12 euro per kind per maand zijn de kosten gedekt van:

• de salarissen van de leraren, secretaresse, schoonmaakster en beveiliging;
  • een maaltijd voordat ze weer naar huis gaan;
  • bijscholing leerkrachten om het niveau van het onderwijs te verhogen;
  • salaris personeel voor het bereiden van de lunch voor de kinderen;
  • kosten op het gebied van onderhoud;
  • maandverband voor de meisjes in de bovenbouw om lesuitval te voorkomen;

De Kinderen en Leraren

De kinderen

Een overzicht van alle klassen van onze school. Van kleutergroep PP1 t/m PP2 en basisschool groep 1 t/m 7.
Sponsor een kind

De Leraren

Een overzicht van de leraren van onze school. Van kleutergroepen PP1 t/m PP2 en basisschoolgroepen 1 t/m 7.
De Leraren