Het Keniaanse onderwijs is sinds 2004 door de overheid verplicht gesteld en is in principe gratis. In de praktijk is het zo dat de ouders moeten betalen voor het schooluniform en de boeken. Dit bedrag is voor veel ouders te hoog, waardoor hun kinderen niet naar school kunnen. Daarnaast zijn de overheidsscholen in Kenia overvol met klassen tot wel 80 leerlingen. De kwaliteit van het onderwijs staat hierdoor onder druk.
In Mtangani hebben sommige kinderen de mogelijkheid om naar deze overheidsscholen te gaan. Veel ouders kunnen dit helaas niet voor (al) hun kinderen betalen. Onze basisschool in Mtangani geeft deze kinderen nu gratis en goed onderwijs.
Onze basisschool heet Tuko Pamoja Junior School. Tuko Pamoja betekent: ‘we doen het samen’. Een passende naam voor een basisschool.

Hoe ver zijn we nu?

Eind 2015 hadden we nog maar 2 groepen. Ons plan was om een hele school te realiseren en de kinderen met behulp van sponsors naar school te laten gaan.
Het gehele jaar 2016 heeft in het teken gestaan van plannen bedenken, het sponsorproject opzetten, sponsors zoeken en de financiële middelen voor de bouw te vinden. Dat verliep allemaal zo voorspoedig dat we binnen een jaar een volledige basisschool hebben kunnen bouwen, te weten; 8 lokalen, een kantoor, 2 kleuterlokalen en uitbreiding van het toiletgebouw.

In januari 2016 zijn we gestart met 154 kinderen het schooljaar op hun nieuwe school. Een jaar later, januari 2017, zijn we in staat om 307 kinderen goed onderwijs te geven.

Om het project zelfvoorzienend te maken hebben we een sponsorproject opgezet. Met een bedrag van 5 euro per kind per maand zijn de kosten gewaarborgd van:
• het salaris van de leraar;
• de schoolboeken en ander lesmateriaal;
• het schooluniform.

Sinds september 2016 kunnen we de kinderen nu ook een lunch aanbieden voor ze naar huis gaan.

Meer dan 150 individuele sponsors zijn daarbij betrokken, maar ook drie bedrijven die een hele klas sponsoren.

Toekomst:

De TUKO PAMOJA JUNIOR basisschool draait nu prima. Maar we beseffen steeds meer dat we niet mogen stoppen na hen een goede start te hebben gegeven. Het is nog niet klaar, we moeten hen de kans geven om door te kunnen stromen naar de middelbare school. Er zijn wel middelbare scholen in de omgeving, maar deze zijn niet van de kwaliteit de we voor deze kinderen wensen. Daarbij komt dat de kosten hiervan voor veel ouders hier te hoog zijn. We hebben inmiddels een systeem bedacht waardoor ouders tijdens de basisschool periode van hun kind al een spaarpotje aanleggen om later de middelbare school te kunnen betalen. Op deze manier is het voor deze arme bevolkingsgroep van Mtangani mogelijk zowel goed basis- als middelbaar onderwijs te kunnen volgen.

Sinds maart 2017 zijn we bezig fondsen te werven voor de middelbare school. De plannen zijn rond, nu de financiering nog!

Wilt u ons werk steunen? In dat geval is elke bijdrage zeer gewenst op rekeningnummer:

NL85 ABNA 056.50.81.357 t.n.v Stichting Mtangani.

Op dit moment zoeken we ook alweer nieuwe sponsors voor de kinderen die per 1 januari 2018 naar de kleuterschool mogen. Als u zich nu aanmeldt om voor 5 euro per maand een kind naar school te laten gaan, dan komt u op een wachtlijst.
Wilt u hier uw steentje aan bijdragen?
Stuur dan een berichtje naar info@stichtingmtangani.nl. Dan nemen wij contact met u op.

Voor meer informatie over de basisschool en het sponsorproject, kijk dan even op  www.5euro-sponsorproject.nl